Geoblog.pl    guliwer    Podróże    Rowerowa karawana po Szwecji    Pogranicze

Pogranicze

Szwecja
Szwecja, Mårbacken

Dużo czasu ucieka nam w Torsby, robimy zakupy przed wjazdem do droższej Norwegii, raczymy się obiadem, słuchamy próby młodzieżowego zespołu grającego w stylu wczesnego Joy Division. W ogóle, cała Skandynawia znana jest z dobrej muzyki, ja bym polecił grupy Garmarna, Hedningarna, Poeta Magica, Ulver dla lubiących podróże muzyczne.
W Torsby, jest również niesamowite muzeum kultury tradycyjnej, prezentujące wpływ osadnictwa fińskiego na szwedzką kulturę. Rozwojową nowinką było wprowadzenie przez Finów komina, który znacznie podniósł komfort życia w wiecznie zadymionych chałupach. Wiem, że brzmi to okropnie nudno, ale Szwedzi potrafią w widzu wzbudzić zainteresowanie; odpowiednie naświetlenie, naturalne wiejskie odgłosy, nagrania terenowe z słuchawek, ciekawe filmy. To w Szwecji powstały pierwsze na świecie skanseny.
Wieczorem rozkładamy, się nad jeziorem. Mocno wieje, ale do późna wypiekamy bułki.